woensdag 15 oktober 2014

De laatste kuren

Zo, chemokuur 14 en 15 zitten er alweer in. Zoals gepland werd ik opgenomen op 3 oktober en kreeg ik de volgende dag de veertiende chemo. Daarna moet ik altijd net zo lang naspoelen tot de waarde die aangeeft hoeveel chemo er nog in het bloed zit, is gezakt tot 0,1. Normaal kan dit bij mij gerust vier dagen duren, maar na twee dagen was er al zoveel daling zichtbaar, dat ik goede hoop had om de volgende dag weg te mogen. En dat gebeurde dus ook, op dinsdag mocht ik naar huis. Het thuis zijn was maar van korte duur, want vrijdag moesten we ons weer melden voor de vijftiende kuur, dezelfde als de vorige. Afgelopen zaterdag kreeg ik de MTX toegediend en gisteren, alweer eerder dan normaal voor mij het geval is, mocht ik weer naar huis!
En nu? Nu zijn er nog drie kuren die ik moet krijgen. Drie verschillende. Het was nog een behoorlijk gepuzzel voor mijn oncoloog, omdat ze in het AMC hebben moeten schuiven met de kuren, omdat de wond nog niet voldoende was genezen. Maar, uiteindelijk is nu bekend welke kuren ik nog moet krijgen om het juiste aantal van alles gehad te hebben. Zaterdagochtend zal ik weer vertrekken richting de VU. De volgende kuur, nummer zestien, wordt de zware AP-kuur. Dit is de zwaarste kuur uit mijn schema, bestaande uit Doxorubicine en Cisplatin. Dat wordt geen pretje, dat wordt nog een keer héél erg afzien volgende week. Daarna volgen twee weken waarin mijn bloedwaarden zullen zakken tot niveaus waarop bloedtransfusies waarschijnlijk nodig zullen zijn en de weerstand gevaarlijk laag is. Twee weken waarin de misselijkheid me bij vlagen zal overvallen. Als dat allemaal voorbij is en mijn bloedwaarden voldoende zijn gestegen, volgt de chemokuur die ik al elf keer eerder kreeg: de Methotrexaat. En dan, een week daarna, komt er als laatste nog weer een A-kuur. Een kuur met alleen Doxorubicine, dezelfde als de dertiende. In totaal heb ik dan achttien chemo's gehad: 4 AP-kuren, 2 A-kuren en 12 M-kuren.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Celine,
    Nou als et goed is zit je zware kuur erin. Ik hoop dat er niet veel bijwerkingen zullen volgen en dat je weer snel naar huis mag.
    Bijna ben je er, nog even volhouden dan heb je je bloem en kun je verder opknappen thuis.
    Veel sterkte en een dikke knuffel. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo je zestiende kuur zit er nu als het goed is in. Wat heb je er al veel achter de rug zeg.De kuren waren soms heel zwaar maar gelukkig ook soms stabiel maar wat mag je nu je ruim 10 maanden verder ben terug kijken op een periode dat je enorm veel doorzettingsvermogen had en alles doorstaan hebt. Die bloem ga je echt krijgen en die heb je dubbek en dwars verdiend. Heel veel succes de komende weken.
    Dikke knuffel van Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Celine, elke keer verbaas ik me weer hoe dapper je bent! Hoeveel dorzettingsvermogen je hebt Célin. daar mag je echt trots op zijn.
    En je hebt de bloem nu echt wel verdient! (zoals Maaike ook zegt) :)
    Nog heel veel sterkte met de laatste kuur en de komende weken!
    Liefs Marita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het einde van de kuren zal nu zo'n beetje in zicht zijn. Ik ben heel benieuwd!

    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen