maandag 19 januari 2015

bijna de eerste controle

De bloeduitslagen van donderdag 8 januari lieten het bloedbeeld van een gezond mens zien. Alleen het magnesiumgehalte wordt nog op peil gehouden door het slikken van magnesiumsulfaat. De verwachting is dat mijn nieren dit zelf wel weer gaan oppakken, maar dat is nu nog niet het geval. Verder vragen we mijn oncoloog of ze het een goed idee vindt als mijn mickey-button eruit gaat. Voor voeding en medicatie is het ding niet meer nodig en omdat de huid rondom de insteek vaak geïrriteerd is, heb ik nu meer overlast van het ding dan dat ik er baat bij heb. Ze vindt het een prima idee, ik had ook niet anders verwacht. Toch wilde ik wel eerst haar goedkeuring hebben, want als ie er eenmaal een paar uur uit is, groeit het kanaal tussen mijn buikwand en maag dicht en kan er dus geen nieuwe meer in. Nog diezelfde avond heb ik het ding verwijderd. Wat overbleef was een gaatje in mijn buik, dat ik afdekte met een steriel gaasje. Inmiddels is het een soort deuk geworden die vanzelf minder wordt. Het was daarom ook eindelijk tijd om alle overgebleven zakken sondevoeding, de voedingspomp en allerlei spuitjes, lijnen en opzetstukjes de deur uit te doen. Een hele keukenla vol zooi kon terug naar de leverancier, de prullenbak in of geschonken worden aan de thuiszorg. Ook met de fysio worden letterlijk en figuurlijk veel stappen gezet. Douchen, slapen in mijn eigen bed, het kan allemaal weer! Weliswaar met de nodige aanpassingen, want een aantal minuten staan in een gladde douchecabine zit er niet in. Maar, een douchekrukje biedt uitkomst en dat is natuurlijk veel beter dan een wasbeurt met washandjes, water en zeep. 29 januari staat er een lange autorit op de planning naar het AMC. Daarom was het een paar weken geleden tijd voor de eerste rit in een gewone auto. Dit verliep probleemloos, dus behalve een spreekuur dat waarschijnlijk erg uitloopt, voorzie ik geen problemen. Er zullen op 29 januari foto’s worden gemaakt van mijn heup/bekken en longen. De foto’s van het bekken zullen gelijk beoordeeld worden door de orthopeed. Van de longfoto krijgen we als het goed is ’s middags de uitslag, via een belafspraak. In de eerste controle heb ik wel vertrouwen. Ik heb immers in verband met de operatie ook bijna twee maanden geen chemo gehad en die periode is goed verlopen. Waarschijnlijk volgen in februari en maart de eerste afspraken in de VU. Alleen voor mijn heup zal ik op controle blijven in het AMC, de rest gebeurt allemaal in de VU. Op dit moment heb ik nog één keer in de twee weken een bloedafname en een telefonisch consult met de oncoloog in de VU. Aan sommige dingen is nog altijd te merken dat ik chemotherapie heb gehad. Mijn smaak is nog altijd anders dan voor de behandeling. Ik heb totaal geen behoefte aan zoetigheid en ook de meeste etensgeuren kan ik nog niet echt waarderen. Mijn haar begint wat te groeien, maar dat maakt niet dat ik mijn lange haar van een jaar geleden minder mis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten