donderdag 13 maart 2014

chemokuur 3

maandag is om 11 uur gelukkig eindelijk mijn derde chemokuur begonnen. de kuur is twee keer uitgesteld omdat ik er te ziek voor was. na vier uur was de MTX ingelopen en begon het naspoelen. als er chemo aan je infuuspaal hangt mag je niet van de afdeling af, maar nu de chemo was ingelopen, mocht ik zelfs naar de tuinen van het ziekenhuis. woensdag ging ik daarom samen met mijn moeder en de pedagogisch medewerkster op pad in de zon. het pad in de tuin is onregelmatig en er zijn laaghangende planten, dus werd dat een heel avontuur met mijn infuuspaal. maar, uiteindelijk is alles en iedereen heel weer op de afdeling aangekomen. vandaag ging ik weer naar buiten, dit keer om te picknicken met mijn moeder, tweelingzus en opa. na het eten wilde ik nog even in de zon blijven zitten, maar ik had ooit ergens gelezen dat je na chemo niet te lang in de zon mag, dus zijn we maar teruggegaan naar 9b om te wachten op de bloeduitslag die zou bepalen of ik vanavond naar huis mocht. helaas, ik moet nog even blijven, want er zit nog te veel MTX in mijn bloed. de kans is wel groot dat ik morgen naar huis mag. ik lig hier nu precies drie weken, dus dit ene dagje kan er ook nog wel bij. om half 4 moest ik ook nog naar de PEG verpleegkundige, iemand die alles weet over de verzorging van mijn sonde. veel doe ik al zelf: medicijnen toedienen, mezelf aansluiten aan de voedingspomp en gaasjes vervangen. maar, de sonde moet ook nog 'gedompeld en gedraaid' worden. je moet dan de sonde een beetje naar beneden duwen en weer terug omhoog halen en daarna een heel rondje laten draaien. dat naar beneden duwen vond ik maar eng en voor de eerste keer ook pijnlijk, mede omdat ik het niet zelf mocht doen. vanaf nu mag ik dat wel en vind ik het veel minder erg, want zelf kun je stoppen als je teveel pijn hebt ofzo. dus, dit was de derde kuur, ik ben op de helft. volgende week maandag begint als alles goed gaat alweer de vierde, de lange AP-kuur. volgende week vrijdag krijg ik een MRI om te kijken of de chemo zijn werk doet. ik heb al gevoeld dat de bulten in mijn lies en de pijn weg zijn en de tumor drukt vermoedelijk ook niet echt meer tegen mijn blaas, maar het is toch spannend. ik hoop dat ik van deze kuur niet zoveel ontstoken slijmvliezen ga hebben als na de tweede. ik heb al wel nieuwe plekjes ontdekt, maar eten, drinken en praten kan ik nog. het risico op uitdrogen en afvallen is door de sonde veel kleiner, omdat ik mezelf zowel sondevoeding als vocht kan geven. als ik dus niet veel pijn krijg en geen koorts of andere gekke dingen heb, hoef ik dit keer niet naar het ziekenhuis. ik hoop dus op een lekker weekendje thuis en natuurlijk ook dat maandag de volgende kuur door kan gaan.

2 opmerkingen:

  1. Ha Lien,
    Fijn dat je weer thuis bent!!! Altijd weer spannend een MRI...maar je weet het, hè, we bidden elke dag voor je!
    XX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk dat je een weekendje thuis was. Hopelijk gaat deze week de kuur voorspoedig en we kijken uit naar een berichtje over de scan!

    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen