zondag 26 januari 2014

de eerste chemokuur

iets voor half acht vertrokken we naar het VUMC. Natuurlijk kwamen we in de file, en dus te laat. iets voor 10 uur kwamen we aan op afdeling 9b. ik was gewoon nog op tijd voor de operatie, dus dat kwam goed uit. om ongeveer half 11 was ik aan de beurt. het plaatsen van de broviac, dat eigenlijk een uur zou duren, heeft uiteindelijk 2 uur geduurd. na een half uurtje wachten op de uitslaapkamer mocht ik terug naar 9b. nog voordat ik daar was aangekomen, stonden twee bekende artsen me al op te wachten om gedag te zeggen. later liep ook de kindernefroloog nog even binnen, evenals de psycholoog en de pedagoog. na dat welkomscommité was het de beurt aan mijn oncoloog en toen werd alles rustig... totdat we erachterkwamen dat ik, hoewel aangegeven was dat ik misselijk wordt van narcose, daar helemaal niets voor heb gehad. lekker geregeld dus. maar goed, om half 7 was ok dat probleem weer onder controle en waren we gestart met chemokuur nummer 1: doxorubicine en cisplatin. de eerste dag is vrijwel zonder bijwerkingen verlopen. ik kreeg bezoek van mijn broer, schoonzus, hun dochtertje, mijn vader en mijn zus Sharon. zaterdagochtend werd ik misselijk wakker. de hele dag heb ik weinig bijzonders gedaan. vannacht werd de misselijkheid erger, ondanks dat ik er altijd medicijnen tegen kreeg. de hele nacht was ik wakker. maar, gelukkig kwam daar vanmorgen de oplossing in de vorm van een heel klein tabletje, dat me nu al heel lang van de misselijkheid af laat zijn. de doxorubicine is nu al helemaal ingelopen, de cisplatin moet nog tot een uur of half 7. daarna moet ik 24 uur naspoelen en dan hopen we dat ze vriendelijk genoeg zijn om me dinsdag naar huis te laten gaan.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Stientje, Het valt niet mee he, wel fijn dat je nu een goed tabletje heb gekregen voor de misselijkheid. Hoop dat het blijft werken. Maar als ik het goed begrijp lig je dus in het VUMC en niet het AMC, nou dan zal je kaart wel niet aankomen want die heb ik naar het AMC gestuurd. Zal de volgende keer naar het VUMC sturen.
    Ik hoop dat je inderdaad dinsdag naar huis mag. ff volhouden. Groetjes van tante Aphrodite en Laila.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat vervelend dat je zo misselijk bent. Wel heel fijn om te horen dat alle artsen voor je klaar staan. Die bloem krijg je zeker ! Hou vol en heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziezo. Als het goed is zit alles er nu in en ben je bezig met spoelen. En hopelijk ben je nu ook van de misselijkheid af. Of duurt dat nog wel even? In het weekend is het wel erg saai in het ziekenhuis, he? Maar als je vandaag een beetje opgeknapt bent kan je misschien naar de activiteitenbegeleiding. En dan duimen we maar dat je morgen weer fijn naar huis kunt!
    Groetjes, Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Celine, we hopen dat je morgen naar huis mag weer in je eigen omgeving dat is toch het beste. Heel veel sterkte en doe je best we vinden je een kanjer.
    Groeten Elly en Bas

    BeantwoordenVerwijderen