vrijdag 4 april 2014

bloedwaarden en kuur nummer 5

het gaat nogsteeds goed. de afgelopen drie nachten ben ik voor ik ging slapen afgekoppeld van de sondevoeding. omdat ik normaal kan eten en ik het gepiep en het verwisselen van de zakken 's nachts zat werd, mocht ik het van mijn ouders proberen met een halve liter in plaats van een hele. natuurlijk moet ik dan wel blijven eten en niet afvallen. gisteren is er weer bloed afgenomen en zijn de lijnen weer doorgespoten en schoongemaakt. dat gebeurde dit keer op de dagbehandeling Oncologie. ik was daar nog nooit geweest en ik moet bekennen dat ik eigenlijk wel een beetje schrok. het is een zaal met allemaal stoelen die bezet zijn door mensen met een infuus. ik had verwacht dat ik tussen allemaal ouderen terecht zou komen, omdat kanker toch meer voorkomt onder ouderen. maar, de meeste mensen waren een stuk jonger. dat vond ik wel zielig. niet dat ik het voor oudere mensen minder erg vind, maar die mensen staan echt midden in het leven. oh, ik weet dat ik nog jonger ben en dat ik nog een heel leven voor me heb, maar met een ander heb ik nu eenmaal snller medelijden dan met mezelf. en ik ben nogsteeds van plan om beter te worden natuurlijk! toen we klaar waren, reden we naar mijn opa en oma die in de buurt wonen van het ziekenhuis. we wilden daar wachten op de bloeduitslagen, zodat we, mocht ik een transfusie nodig hebben, makkelijk terug konden. op een gegeven moment duurde het zo lang dat we zelf maar gingen bellen, maar helaas, we konden nog een uur wachten. we zijn maar naar huis gegaan en we besloten dat ik, als ik een transfusie nodig zou hebben, pas na het eten terug zouden gaan. toen we net geparkeerd hadden belde het ziekenhuis. mijn HB was precies een 5, mijn trombo's waren 29 (veel te laag, maar niet laag genoeg voor een tranfusie) en mijn leuko's waren ook erg laag. mijn oncoloog kregen ze op dat moment niet te pakken, dus we moesten nog maar even wachten. mijn HB was namelijk een 5 en dat is net de grens voor een transfusie. de oncoloog vond uiteindelijk dat het nog niet nodig was. gelukkig. vandaag belde ze ons zelf. ze zei dat ze vermoedde dat mijn beenmerg zich vóór dinsdag nog niet genoeg hersteld zou hebben voor de vijfde kuur. daarom ga ik maandagochtend bloedprikken om te kijken of ik gekwalificeerd word. zo niet, dan blijven we nog een paar dagen thuis en wordt de kuur uitgesteld. we hoefden ons geen zorgen te maken, voor de tumor zou dat niet zoveel uitmaken. de vijfde kuur is weer een MTX-kuur. in vier uur tijd krijg ik dan een hoge dosis Methotrexaat via het infuus. daarna moet ik nog vir dagen een medicijn, Leukovorin, krijgen dat me beschermt tegen de afvalstoffen van de kuur. vervolgens zal ik weer 2 dagen thuis zijn, waarna de volgende kuur alweer begint.

4 opmerkingen:

  1. Fijn dat je nog even lekker thuis kan blijven. En misschien dan kuur 4 en 5 snel achter elkaar. Maar ja, de plannen kunnen altijd nog wijzigen, hè. En ja, best schokkend, denk ik, al die lotgenoten die dan nog best jong blijken te zijn.

    Groetjes, Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Lien,
    Wat fijn, weer goed nieuws. Geweldig om te horen hoe het beter gaat en dat je geen lastige sondevoeding hoeft. Lekker genieten van je lievelingsgerecht dus maar ;) Op naar de 5e kuur! Hopelijk gaat tie goed, je bent echt een enorme kanjer! liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Celine,
    Wat goed dat je gewoon hebt kunnen eten. Ik hoop dat je bloedwaarden dinsdag wel goed zijn, dan kun je tenminste door met de kuren. Je kan het maar beter achter de rug hebben. sterkte met de volgende kuur
    . xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje Celine, ik zit elke keer weer met verbazing te lezen hoe nuchter jij erin lijkt te staan! Ik vind je een Power-Girl! Echt waar! Ik hoop dat ik je nog eens spreek.
    Heel veel liefs, Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen